ÄÄNITE
Pyöräily on
suosittu kilpailulaji maailmalla. Lajiin suhtaudutaan suurella intohimolla
monissa maissa ympäri maailmaa. Maailman arvostetuin pyöräkilpailu on Ranskan
Ympäriajo (Tour). Heinäkuussa kolmen viikon aikana pyöräillään 21 päivänä noin
160 kilometriä päivässä. Kilpailu on kovaa ja matkalle
sisältyy paljon dramatiikkaa.
Pyöräily on
suosittu terveysliikuntamuoto. Työmatkapyöräily on suosittua. Myös maastopyöräily
on lisääntynyt paljon. Kaupunkipyöriä voi vuokrata, tosin sähköpotkulaudat ovat
ne suurelta osin syrjäyttäneet. Sähköavusteiset pyörät ovat lisääntyneet
valtavasti ja yhä useampi on innostunut pyöräilystä, koska ylämäet ja
vastatuuli ei enää tunnu niin ikävältä.
Tässä blogissa muistelen hieman 2023 Touria ja pohdin pyöräilyä
liikuntamuotona. Myös pyöräilyssä on paljon hyviä ja huonoja puolia, kun
arvioidaan sitä terveysliikuntana.
Kestävyysurheilun kuninkaat
Erään kaverini innoittamana olen seurannut tämän vuoden Touria tavallista
innokkaammin. Eurosportilta lähetyksiä selostaa Peter Selin hiukan narisevalla
äänellään. Hänen asiantuntemuksensa on huippuluokkaa. Hän tuntee kaikki
pyöräilijät ja tallit. Lisäksi hän tuntee myös jokaisen etapin
yksityiskohdat.
Kun pyöräilijät saapuvat pieneen kaupunkiin tai vuoristolaiskylään, niin
aina selostaja kertoo jotain kylän historiasta, ruokakulttuurista ja
elämäntavoista. Mielenkiintoista tietoa tulee kylän kirkoista tai linnoista.
Pidän historiasta ja maantiedosta, siksi pelkkä selostus pitää minut
television ääressä useita tunteja.
Lisäksi selostaja tasaisin väliajoin muistaa mainita, "nämä
kestävyysurheilun kuninkaat nousevat vuoren rinnettä ylös...".
Hänestä huokuu syvä ihailu ja kunnioitus näitä polkijoita kohtaan.
Tapahtuma on vuotuinen suuri kansanjuhla, johon valmistaudutaan
huolella. Vaikka pyöräilijät "pyrähtävät" hetkessä ohi kylän,
niin juhlat jatkuvat pitkään. Paikkakunta saa paljon huomiota, kun helikopterit
kuvaavat aluetta. Tärkeintä on mukava vaihtelu arkeen ja sosiaalinen
toiminta. Bonusta on jos joku oman kylän poika pärjää.
Pyöräily on vaarallista
Kun yli sata pyöräilijää polkee tiiviissä ryhmässä, niin kolarien
vaara on melko suuri. Nykyään kun vauhdit ovat lisääntyneet selvästi, niin
pienikin herpaantuminen voi aiheuttaa jonkun kaatumisen ja hetkessä on iso kasa
pyörijöitä päällekkäin.
Tämän vuoden ensimmäisellä etapilla sattui kolari, jossa pari
talliensa huippua joutui keskittämään kisan. Myöhemmin kisassa sattui
useita kolareita, joissa mm. kaikkien aikojen sprintteritähti Mark
Cavendish joutui keskeyttämään.
Alamäet ajattaan nykyään valtavalla vauhdilla. Uhkarohkea
alamäkiajaja voi tehdä isoja eroja alamäessä. Joskus mutka voi olla liian
jyrkkä vauhtiin nähden ja silloin tulle rumaa jälkeä ja kaatuminen voi olla
kohtalokas.
Myös loppusuoran massakirit ovat alttiita kolareille. Kirispesialistit
vahingossa tai joskus tahallaan voivat kiilata ohittavaa pyöräilijää pois
ajoradalta ja aiheuttaa tapaturman.
Myös fanaattinen yleisö on vaarallista. Joskus jonkun banderolli on
tarttunut kilpailijan pyörän pinnoihin ja aiheuttanut valtavan massakolarin.
Vapaana juokseva koira on eksynyt keskelle pyöräilijöitä ja seuraukset ovat
olleet katastrofaaliset.
176 pyöräilijästä maaliin pääsi vain 150.
Teiniä ulkoiluttava koira on vaarallinen. Kuulokkeet korvilla,
kännykkä kädessä, huppu päässä ja koiran fleksi pitkänä on vaarallinen
yhdistelmä. Ei auta vaikka pyöräilijä soittaa kelloa ajoissa. Useita kertoja
olen joutunut väistämään tienvarsien ketokukkien päälle, kun koiran käytös on
ollut yllättävää. Seurakaveri törmäsi koiraan ja tuli rumaa jälkeä.
 |
seurakaveri törmäsi koiraan |
Pyörätiet ovat vaarallisia pyöräilijöille, varsinkin jos haluaa pyöräillä
hiukan kovempaa. Kävelijän ja pyöräilijän vauhtiero on suurempi kuin
kaupunkialueella ajavan auton ja pyörijän. Turvallisuussyistä pyöräilen
usein autojen seassa mieluummin kuin pyörätiellä joka vilisee
kävelijöitä.
Suomessa myöskään autoilijat eivät ymmärrä, että pyöräilijällä on samat
oikeudet kuin autolla. Usein ohitetaan pyöräilijä liian läheltä ja vaarallisissa
paikoissa. Ei malteta odottaa, että kesiviivan valkoinen sulkuviiva loppuu,
vaan otetaan riskejä ja painetaan ohi. Ei sitä hitaasti kulkevaa traktoriakaan
ohiteta aivan sokkona.
Ylämäki ja vastatuuli
Mäkikirikilpailu on osa Touria. Mäkispesialistit ovat erityisen
kevytrakenteisia ja erittäin kestäviä. He kipuavat ketterästi jyrkkiä
vuoren rinteitä ylös. Fanaattinen yleisö pystyy hyvin seuraaman
kilpailijoita ja tielle muodostuu kapea fanien muodostama kuja. Jyrkimmissä
mäissä kivutaan lähes kävelyvauhtia ja innokkaimmat kannattajat juoksevat
rinnalla ja aiheuttavat vaaratilanteita.
Tasamaaosuudet usein päättyvä hurjaan loppukiriin. Kirispesialistit
ovat valtavia voimapesiä, joilla ei kuitenkaan ole mitään mahdollisuutta
vuoristossa. Joukkue petaa parhaalle kirimiehelle hyvän aseman
beesiavulla. Muutama sata metriä ennen loppua
kiritykit avaavat pellit. Yleensä se voittaa, jonka ajoitus kiriin
on oikea. Kun reisiä pakottaa niin vauhti hyytyy nopeasti ja paremman
ajoituksen tehnyt menee heittämällä ohitse.
Pyöräily on joukkuelaji. Kisaa ei voi voittaa ilman joukkuetta. Toruilla
jokaisessa joukkueessa on yhdeksän ajaa ja kahdeksan tehtävänä on auttaa yksi
voittamaan.
"Peruspyörä", kilpapyörä vai sähköpyörä
Jyrkkä ylämäki on myös kuntoilijalle se ikävin osa pyöräilyä. Jos siihen
lisätään vielä vastatuuli niin vaihteet eivät meinaa riittää.
Tavallisen pyörän ongelma on se, että kuormitus kohdistuu
pääasiassa reiden etuosan lihaksille, joilla painetaan poljin alas. Kun reisi
hyytyy, niin pitää nousta seisomaan ja painonsiirrolla yrittää päästä mäki
ylös.
Kilpapyörässä käytetään pyöräilykenkiä, jotka ovat kiinni polkimissa. Kun
ensimmäinen kerran laitoin jalat kiinni polkimiin niin hämmästyin, kun
pyöräily tuntui ensimmäinen kerran mukavalta. Jyrkät ylämäet
"loiveni" ja vastatuuli "tyyntyi", kun jalkojen lihaksia saadaan
enemmän käyttöön. Oikean jalan etureisi ja pohje painaa poljinta alas ja
samalla vasemman jalan lonkankoukistaja, reiden takaosa ja säären etuosa nostaa
poljinta ylös.
Myös tavallisen kuntoilijan kannattasi vaihtaa lukkopolkimet niin
pyöräily monipuolistuu huomattavasti. Ei kannata pelätä lukkopolkimia.
Vain pieni sivuliike kantapäällä niin jalka irtoaa ja sen oppii todella
nopeasti.
Sähköpyörään törmäsin ensimmäisen kerran Itävallan Alpeilla. Hämmästyin kun iäkäs
henkilö ajoi kovaa vauhtia ylös jyrkkää mäkeä, mutta polki hyvin hitaasti.
Sähköpyörä onkin hyvä väline kun kunto on heikko tai maasto erityisen mäkinen.
Henkilö pystyy myös ajamaan pitkä matkoja, mutta ei väsytä itseään liikkaa.
Mielestäni on "luovuttamista" jos nuori suhteellisen hyväkuntoinen
ostaa kalliin sähköpyörän, kun sen kanssa on niin kevyt liikkua.
Mieluummin ensin pyörään lukkopolkimet. Maastossa pyöräily sähköllä on sitten taas eri asia.
Ihminen on laiska. Menee muutama vuosi ja akut kehittyvät niin pian
polkimien tilalla on pelkät tapit.
Pyöräilyn hyvät puolet
Pyöräily on erittäin hyvää aerobista liikuntaa. Kun jalat työskentelevät
tehokkaasti niin sydän pumppaa verta ympäri kehoa, kudokset hapettuvat ja
hengityselimistö saa hyvää treeniä. Tärkeää olisi, että polkurytmi olisi nopea
eli vähintään 60 kierrosta minuutissa ja vastus suhteellisen kevyt.
Pyöräily sopii hyvin polvi- ja lonkkakulumien hoitoon. Vartalon paino ei
ole nivelten päällä ja pyörittävä liike "voitelee" niveliä samalla
kun lihakset vahvistuvat. Tässä olisi hyvä käyttää lukkopolkimia. Lukkopolkiminen
käyttö voi treenata kuntopyörällä, jossa ei ole kaatumisen vaaraa
Hidas pyöräily on hyvää ulkoilua, jossa maisemat vaihtuvat tiuhaan ja mieli
virkistyy.
Pyöräilyn huonot puolet
Pyöräily on yksipuolista. Ylävartalo ei saa mitään liikuntaa.
Rintaranka jäykistyy, kun ei tule ylävartalon kiertoja. Niskankivut ja sormien
puutumiset usein lisääntyvät, kun istuma-asento on etukumara ja kädet ovat
paikallaan. Kun istutaan satulassa, niin lantion hallinta ei kehity. Pakaran
sivuosan lihakset eivät aktivoida juuri lainkaan. Lonkan ojennus on puutteellinen,
mikä tarkoitta, että isopakaralihas työskentele huonosti. Myöskään polvet eivät
ojennu kunnolla. Pitkän pyörälenkin jälkeen henkilö kävelee polvet ja lonkat
koukussa.
Pyörälenkin jälkeen pitäisi AINA hiukan kävellä tai juosta, jotta lonkat
ojentuisivat kunnolla ja pakaran sivuosata aktivoituisivat. Pelkkä pyöräily
altistaa monille vaivoille.
Jos ihmisellä istumatyö ja ainoa terveysliikuntamuoto on työmatkapyöräily.
Wolt tuo ruuan kotiin, joka syödään pöydän ääressä istuen. Sitten siirrytään
loppuillaksi sohvalle istumaan. Jos kävelyä on ainoastaan sohvan ja jääkaapin
välillä, niin se ei ikävä kyllä riitä, että kävelykyky säilyy koko elämän.
Pyöräily on tylsää
Kalevan kierroksen kuudesta lajista minun mielestäni pyöräily
on tylsin ja yksipuolisin laji (anteeksi kaikki pyöräilijät). Minun
pyöräilykausi kestää tasan 1,5 kuukautta. Se alkaa kun kalevan kierroksen soutu
on soudettu ja loppuu pyöräilyn tempoajoon.
En juurikaan ole satsannut pyörääni. Minulla on ihan tavallinen ns.
hybridipyörä, jota olen hieman fiksannut. Kapeammat kilparenkaat,
koska vierintävastus pitää olla mahdollisimman pieni. Polkimet olen
vaihtanut lukkopolkimiin. Lisäksi on ns." triathlon-tanko",
johon voin nojata kyynärpäillä. Kypärä on astetta virtaviivaisempi. Ennen kisaa
kun katselee muiden pyöriä iskee "pyöräkateus" (heh heh)
Olen tehnyt selkeän jaon liikuntaani. Pyöräilen ja rullaluistelen
asfaltilla, juoksen ja patikoin metsässä, uin ja soudan järvellä. En tarvitse viittä erilaista pyörää,
kuten pyöräilyyn satsaavat.
Uuden ulottuvuuden pyöräilylle toi VASTUS, jonka ostin alakerran varastoon. Vastus liitetään pyörään ja bluetoothlla kännykän sovellutukseen. Sitten vain iso näyttö, ja pääset pyöräilemään ympäri maailmaa keskelle suurkaupunkia tai Watopian-saarelle kuviteltuun maailmaan. Voit pyöräillä yksin tai porukassa, voit valita vapaamuotoisen reitin tai suunnitellun intervallin. On turvallista ja olosuhteet ovat aina samat. "Lenkille" kanttaa varata pyyhe, jolla kuivaat hikeä ja lisäksi vielä tuuletin pöydälle. Tämä laji koukuttaa pahasti ja pyöräily onkin itseasiassa tosi hauskaa.
"Tour de Lieto"
Tämän vuoden valmistautumiseni kisaan on melko systemaattista. Katson ensin
televisiosta Touria 1-3 tuntia (vaimo ei ymmärrä???) Kun ilta alkaa hämärtämään
ja koiran ulkoiluttajat ovat pääosin kotona lähden lenkille. Lenkki kestää
1-2,5 tuntia ja matkaa kertyy 30-60 kilometriä.
Parainen, Paimio, Aura, Masku, Naantali jne. kaikki kunnat käydään läpi.
Välipäiviä en tosin malta täysin pitää, silloin käyn suunnistamassa tai
pelaamassa beachia.
Pyöräily tuntuu yllättävän mukavalta.10 km tempoajon vauhti oli 32
km/ tunti, tunnin ajon vauhti oli vähän yli 31 km/h. Kuntoni on
hyvä ja tavoite saada keskivahdiksi, ikääntymisestä huolimatta, 30 km/h on
hyvin mahdollinen.
Kahden kauppa....
Palataan vielä Touriin. Voitosta taisteli kaksi nuorta ajajaa.
Jonas Vingegaard Tanskasta ja Tadje Pogacar Slovenia. Ratkaisu muihin
nähden tapahtui 6. etapilla. Parivaljakko siirtyi selvään johtoon Vingegaard kärjessä muutaman sekunnin. Loppukisa oli käytännössä kissa ja
hiiri leikkiä. Pogacar parempana kirimiehenä yritti useita irtiottoja.
Vingegaard saattoi jäädä muutamia kymmeniä metrejä, mutta kun jyrkkä nousu
tasoittui niin ero myös ajettiinkin kiinni.
Ratkaiseva ero tapahtui 16. etapilla, joka oli 24 km aika-ajo. Aika-ajossa
ei poljeta ryhmässä vaan ykin. Kumpikin on huippukovia
aika-ajajia. Pogacar lähti ensin ja ajoi kovaa,
mutta Vingegaardin suoritus oli ilmiömäinen. Ero venyi niin suureksi, että
sitä ei enää lopussa saatu millään kiinni.
Viimeisellä etapilla siemaillaan samppanjaa ja körötellään rauhassa Champs-Élyséestä
pitkin Pariisin keskustaan, kun kirimiehet vielä lopussa ratkovat etapin
voiton.
"Kolmannen ja neljännen korvapuusti"
Mitä tulee Kalevan Kierroksen tempoajoon, niin ei jäänyt minulta ja Mikalta
paljoa kerrottavaa lastenlapsille. Meidän autokunnalta kisa oli katastrofi.
Seurakaveri kysyi ennen lähtöä: "Otatko vararenkaan mukaan"?
"En ota, en ole koskaan tarvinnut", oli vastaukseni.
Minun kisa keskeytyi rengasrikkoon noin 5 kilometrin kohdalla. Ei näkynyt
Uskelan Urhojen huoltoautoa vaan tuli kisajärjestäjien huoltoauto, joka
poimi minut kyytiin. "Ei saa käyttää ulkopuolista huoltoa vaan
pitää itse hoitaa renkaan paikkaus", oli vastaus, kun kyselin apua.
Maalialueella kisan johtaja antoi 10 minuuttia aikaa paikata rengas ja
sitten ehkä pääsen matkaa uudestaan ja ehkä minun aika hyväksytään.
Juoksin autolle. Yritin paikata rengasta, mutta ei onnistunut. Luovutin,
otin kameran ja lähdin kuvamaan muita kilpailijoita.
Mikan kisa ei ollut yhtään parempi. Noin viiden kilometrin kohdalla
paukahti vaihdevaijeri poikki. Hetken mietittyään Mika päätti jatkaa
matkaa kahdella vaihteella. Heti vastassa oli kisan pahin ylämäki,
mutta Mika runttasi sen ylös ”valtavilla” reisillä jatkoi matkaa
huippuvauhtia.
 |
Ei oo ketjuja |
Sama mäki tuli tosilla kierroksella vastaan ja sitten kuului taas
pamaus, kun upouudet ketjut katkesi. Siinä vaiheessa ketjut lensi kaaressa
lähimmän kuusen oksalle kiroilun saattelemana. Järjestäjien huoltoauto poimi myös
Mikan ja minä sain kuvia ketjuttomasta pyörästä lähtöalueella.
Vaikka kisa meni täysin pieleen, niin harmitus ei ollut kovin suuri. Ei ollut
olympiavoitosta kyse. Puolentoista kuukauden pyöräily ja soutu sitä ennen
hoitavat hyvin minun polvikivut pois. Asfalttijuoksut keväällä ja lentopallo
talvella usein herkistävät polviani. Nyt on enää alta kuukausi suunnistuksen
kisaan ja juoksu metsässä maistuu. Ei edes jyrkät alamäet satu polviin.
Seuraava blogini onkin sitten suunnistuksesta ja se on pelkkää suitsutusta.
Suunnistus on Kalevan kierroksen hienoin laji ja ainoa jota harrastan ympäri
vuoden.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi blogista